Wij proberen ons ‘hard’ te maken voor die gene die het ‘wat minder’ hebben in onze samenleving middels het neerzetten van degelijke voedselcentra. Wij doen ons best om een zo goed en uitgebreid mogelijk assortiment voor zoveel mogelijk gratis en hele lage prijzen neer te zetten. Dankzij sponsoring, partners en natuurlijk onze vrijwilligers lukt het ons om een stabiel bestaan op te bouwen waardoor de doelgroep op ons kan rekenen!

Voor wie bestemd

We helpen ieder die hulp nodig heeft. De afgelopen jaren komen steeds meer mensen in de problemen. De armoede is soms schrijnend. Tachtig vrijwilligers doen elke dag hun best met bedrijven benaderen, producten ophalen, uitladen, uitstallen, uitdelen, schoonmaken, opruimen zodat we elke dag met z’n allen anderen kunnen helpen. Ook buurtbewoners zijn vrijwilliger geworden, een aantal van hen behoort inmiddels tot de vaste kern van vrijwilligers.

Geen inkomensgrens

Anders dan de reguliere voedselbank hanteren we geen inkomenscriterium. ”Ons voedselcentrum is er voor iedereen die hulp nodig heeft.”
Ook vinden mensen bij ons gezelligheid en een praatje. Elke dag is het druk. Mensen komen graag bij ons. Armoede en eenzaamheid gaan vaak hand in hand.

Producten

We delen elke maand 25.000 broden uit. Men kan kiezen welk type brood men wil: wit, bruin, meergranen, donkerbruin etc. Ook kan men de groenten kiezen die men het liefst eet. De ene persoon houdt van spruitjes, de ander niet. Het is goed voor de eigenwaarde van de mensen dat zij zelf kunnen kiezen.

Hoe komen we aan de levensmiddelen

Groente met kleine “schoonheidsfoutjes” (zoals hier en daar een bruin vlekje, of omdat de kleur niet perfect is of het formaat niet exact zoals we het gewend zijn geraakt) komen niet in de schappen van reguliere winkels terecht maar belanden op de vuilnishoop of is voedsel voor de dieren. We leveren een bijdrage aan het verminderen van verspilling omdat we veel producten krijgen van telers die niet meer naar de veiling kunnen maar wel prima zijn om te eten. Wij halen deze producten op. Daardoor wordt er minder weggegooid bij de telers. We krijgen o. a. tomaten, komkommers, aubergines, paprika’s, sla, andijvie, spruitjes, aardappelen, uien, radijs etc.. Ook bij supermarkten halen we de producten op die anders weggegooid zouden worden.

We vragen tuinders en andere bedrijven of zij groente, fruit of andere producten hebben die zij wegdoen omdat deze producten niet meer verkoopbaar zijn aan de groothandel.

Leveranciers aan supermarkten hebben regelmatig producten die niet meer worden uitgeleverd omdat het seizoens- of actieproducten zijn, of producten die uit het assortiment gaan. Wij zijn heel blij wanneer we deze producten krijgen. Wij zijn voortdurend op zoek naar bedrijven die producten aan ons willen schenken.

• Van tuinders in de omgeving ontvangen we o.a. veel paprika’s, tomaten, sla, andijvie, aubergines, radijs, pepers, paksoi, uien, bloemkool
  • Van een grote bakkerij krijgen we elke dag broden om uit te delen.
  • Regelmatig houden we inzamelacties bij supermarkten. Aan supermarktklanten vragen we of ze een extra artikel willen kopen voor de minderbedeelden van het voedselcentrum. “We krijgen veel medewerking van supermarkten, dat is mooi om te zien.”

Vervoer

We rijden met vijf transportbussen om dagelijks alle producten op te halen. We hebben 12.000 liter diepvrieskisten, 12 dubbele koelkasten en elke locatie heeft een koelcel. We kunnen alle goederen op een goede manier bewaren.

Wie is de Schittering?

De Schittering, oprichter van Stichting Isaak & de Schittering, is gedreven om iedereen te helpen! Na het succes van haar eerste Voedselcentrum in januari 2012 zijn er twee centra’s bijgekomen.