Onze locaties

Rotterdam Oost
Kreekplein 8
3079 AB Rotterdam

In ons voedselcentrum in Rotterdam krijgen minderbedeelde mensen dagelijks gratis brood en gratis verse groenten om hun maaltijden mee te bereiden. Er is veel armoede in Rotterdam. Zo helpen we mensen die het financieel moeilijk hebben gezonder te kunnen eten en dragen we ook bij aan vermindering van de voedselverspilling.

Veel mensen hebben maar een paar honderd euro per maand om van te leven. Geld voor verse groenten is er niet. Graag willen we minderbedeelde mensen dagelijks helpen met levensmiddelen zodat zij een goede maaltijd kunnen maken. Elke dag kunnen zij nu bij ons een tas met verse groenten en brood krijgen. Anders dan de reguliere voedselbank hanteren we geen inkomenscriterium. ”Ons voedselcentrum is er voor iedereen die hulp nodig heeft.”  Elke dag komen ongeveer 500-700 mensen bij ons een tas halen en dit aantal groeit met de dag.

Alles wat we uitdelen is van goede kwaliteit. We benaderen tuinders en andere bedrijven met de vraag of zij groenten, fruit of andere producten hebben die zij wegdoen omdat deze producten niet meer kunnen worden verkocht aan de groothandel. Flinke hoeveelheden groenten worden weggegooid, of worden aan de dieren gegeven door telers omdat de groenten kleine schoonheidsfoutjes hebben zoals hier en daar een bruin vlekje, of omdat de kleur niet perfect is, of het formaat niet exact zoals we het gewend zijn geraakt.

Leveranciers van supermarkten hebben regelmatig producten die niet meer worden uitgeleverd aan de supermarkt omdat het seizoens- of actieproducten zijn, of producten die uit het assortiment gaan of een andere barcode krijgen. Wij zijn heel blij wanneer we deze producten krijgen. We zijn voortdurend op zoek naar bedrijven die producten aan ons willen doneren. We beschikken over een flinke transportbus en komen de producten zelf bij u ophalen.

Van tuinders in de omgeving ontvangen we o.a. veel paprika’s, tomaten, sla, andijvie, aubergines, radijs, pepers, paksoi, uien, bloemkool etc. en van een grote bakkerij krijgen we elke dag ongeveer 400 broden om uit te delen. Regelmatig houden we inzamelacties bij supermarkten. Aan supermarktklanten vragen we of ze een extra artikel willen kopen voor de minderbedeelden van het voedselcentrum. “We krijgen veel medewerking van supermarkten, dat is mooi om te zien.”