Nominatie RET Aardig Onderweg Award!!

Waarom zijn we aardig onderweg?

Er is veel armoede in Rotterdam Zuid. Daarom is voedselcentrum Stichting Isaak & de Schittering in de zomer van 2013 gestart met het DAGELIJKS uitdelen van brood, groenten en ook andere levensmiddelen aan mensen die dit nodig hebben. Een flinke groep telers en andere bedrijven steunt ons initiatief geeft ons producten.

We helpen ieder die hulp nodig heeft. De afgelopen jaren komen steeds meer mensen in de problemen. De armoede is soms schrijnend. Wij doen er iets aan!

Veertig vrijwilligers doen elke dag hun best met bedrijven benaderen, ophalen, uitladen, uitstallen, uitdelen, schoonmaken, opruimen zodat we elke dag met z’n allen anderen kunnen helpen. Ook vinden mensen bij onze gezelligheid en een praatje. Elke dag is het druk, mensen komen graag bij ons. Armoede en eenzaamheid gaan vaak hand in hand.

We delen uit zes dagen per week van maandag t/m vrijdag van 10.00 uur tot 22.00 uur. Hierin zijn we uniek. Er bestaat geen plek in Nederland en waarschijnlijk ook niet in Europa waar dit gebeurt. Elke dag helpen we honderden mensen. We delen elke maand o.a. 12.000 broden uit. Zie de uitzending die RTV Rijnmond maakte in september 2013:

Inmiddels zijn we te vinden op de Vinkenbaan 73. Onze nieuwe locatie van 250 m2 mogen we van Havensteder huren tegen een maatschappelijke huurprijs omdat zij ons initiatief steunen. Wij zijn hiervoor erg dankbaar.

Mensen krijgen een brood en verse groenten zodat zij thuis hun maaltijden kunnen bereiden. Men kan kiezen welk type brood men wil: wit, bruin, meergranen, donkerbruin etc. Ook kan men de groenten kiezen die men het liefst eet. De ene persoon houdt van spruitjes, de ander niet. Het is goed voor de eigenwaarde van de mensen dat zij zelf kunnen kiezen.

We leveren ook een bijdrage aan het verminderen van verspilling omdat we veel gewassen krijgen van telers die niet meer naar de veiling kunnen maar wel prima zijn om te eten. Wij halen deze gewassen op. Daardoor worden minder gewassen weggegooid bij de telers en gaan ze naar mensen die niet genoeg geld hebben om verse groenten te kopen. We krijgen o. a. tomaten, komkommers, aubergines, paprika’s, sla, andijvie, spruitjes, aardappelen, uien, radijs etc..

We hebben een aantal diepvrieskasten, koelkasten en een koelcel. We kunnen alle goederen op een goede manier bewaren.

De stichting wordt gesteund door een groep enthousiaste vrijwilligers. Ook buurtbewoners zijn vrijwilliger geworden, een aantal van hen behoort inmiddels tot de vaste kern van vrijwilligers. We zijn dus al aardig onderweg!

Wat gaan we doen met de prijs?

We hebben twee transportbussen om alle producten bij de telers en andere bedrijven op te halen. Wat we erg missen is een koelwagen. Als we de Aardig Onderweg Award winnen zullen we een koelwagen kopen. We kunnen dan ook producten ophalen die gekoeld vervoerd moeten worden zoals vlees, vis, kaas en zuivel.

Wat gaan we doen met de publiciteit?

De publiciteit maakt ons bij meer mensen bekend zodat meer mensen gebruik van ons voedselcentrum kunnen maken. Ook willen we met de publiciteit meer telers en andere bedrijven bereiken zodat we steeds meer producten krijgen. En natuurlijk hebben we wanneer we groeien ook meer vrijwilligers nodig. Zij kunnen ons met meer publiciteit ook beter vinden.

We willen graag met een tweede locatie starten in een andere arme wijk van Rotterdam, de publiciteit brengt deze wens hopelijk dichter bij vervulling.