Insidertip: bij deze goedkope winkel krijg je iedere dag gratis brood

Gepubliceerd door: In de Buurt | Anne Klapmuts | 23 januari 2023

Voor vijftig cent boodschappen doen en gratis brood meekrijgen: het klinkt als een fabel, maar in Rotterdam bestaat het. Bij de voedselcentra van Isaak & De Schittering moet je zijn voor deze goede deal.

Isaak & De Schittering bestaat al meer dan tien jaar en heeft inmiddels drie locaties in Rotterdam. De centra zijn opgericht om mensen met een kleine portemonnee van voedsel te voorzien. Anders dan bij de Voedselbank kunnen alle Rotterdammers er winkelen. Oprichter Tresi Barros: “Iedereen is welkom. We maken geen onderscheid in ras, religie, leeftijd of inkomen.”

Restantenverkoop

De winkels zijn grotendeels zoals een normale supermarkt: er staan schappen, koelingen en vriezers vol met producten. Het verschil is dat het assortiment wisselend is en de prijzen lager. Tresi: “Als je voor vijftig cent beleg bij ons koopt, krijg je van ons het brood erbij.”

De voedselcentra kopen voornamelijk restanten in, die ze doorverkopen met een kleine marge. Van koek en snoep tot conserven, schoonmaakmiddelen en frisdrank. Ook verkopen ze verse producten zoals groente en fruit, vleeswaren en kaas.

Meer vraag naar goedkope boodschappen

De naam Isaak & De Schittering komt van Tresi, die als medium werkt. “Ik ben helderziend en -horend en Isaak is mijn gids. Van hem kwam het visioen om voor minderbedeelden te gaan koken, daar is het allemaal mee begonnen.” Inmiddels is dat dus uitgegroeid naar drie voedselcentra waar ze mensen helpen aan goedkope boodschappen. Klanten die echt weinig te besteden hebben, krijgen van Tresi en haar collega’s voedselbonnen van tien euro. Hiermee mogen ze boodschappen doen in de winkels.

Tresi ziet dat het steeds drukker wordt bij Isaak & De Schittering. Meer en meer Rotterdammers hebben het financieel zwaar en zoeken naar oplossingen. “Helaas wordt er ook veel gestolen, maar bij ons geldt: vragen is krijgen. We zoeken altijd naar mogelijkheden om mensen te helpen.”

Vrijwiligers

Isaak & De Schittering kan bestaan door vrijwilligers en bijdragen. “We hebben zeven vaste krachten in dienst en daarnaast zo’n negentig vrijwilligers.” Toch zoeken ze nog steeds naar meer handen die het werk kunnen verlichten. “Zonder vrijwilligers komen we helemaal nergens”, zegt Tresi. “We hebben op dit moment dringend chauffeurs nodig die de winkels kunnen bevoorraden.”

Ben je benieuwd naar vrijwilligersfuncties bij Isaak & De Schittering? Kijk dan op de website. En wil je een keer naar binnen, maar voel je een drempel? Tresi: “Die is er niet, echt iedereen is welkom. Er is niks spiritueels aan, we doen gewoon ons best.”

Isaak & De Schittering heeft een vestiging op de Jacob Loisstraat in Noord, de Vinkenbaan bij het Zuiderpark en het Kreekplein in IJsselmonde.

Het artikel op InDeBuurt.nl