Isaak & de Schittering, kandidaat voor de Tineke van Halprijs 2015

Jaarlijks reiken GroenLinks en de PvdA een prijs uit aan een project dat de armoede bestrijdt. Een van de kandidaten is Isaak & de Schittering.
In het voedselcentrum van stichting Isaak & de Schittering op de Vinkenbaan 73 in Rotterdam Zuid krijgen 500-700 minderbedeelde mensen dagelijks gratis brood en gratis verse groenten om hun maaltijden mee te bereiden. Er werken ca. 70 vrijwilligers. Daarnaast zijn er mensen met een taakstraf actief en zijn er stageplaatsen. Stichting Isaak & de Schittering heeft als doel het helpen van de medemens.

Isaak & de Schittering ontvangt geen reguliere subsidie. Wel zijn er regelmatig donaties van bedrijven en particulieren. De Gebiedscommissie Feijenoord heeft een eenmalige subsidie gegeven voor een koelwagen.

De Stichting is niet gevestigd in IJsselmonde, maar wel nabijgelegen. Bijzonder aan Isaak & de Schittering is dat niet wordt gewerkt met registraties en doorverwijzingen vanuit maatschappelijk werk. Anders dan de reguliere voedselbank hanteren ze geen inkomenscriterium. “Ons voedselcentrum is er voor iedereen die hulp nodig heeft.” Hierdoor zijn ook geen registraties van bezoekers. Het is niet mogelijk om exacte cijfers te geven hoeveel bezoekers uit IJsselmonde komen maar naar schatting is dat 20 tot 25% van het bezoekersaantal.

De stichting beschikt over twee flinke transportbussen en halen de producten zelf op. “Isaak & de Schittering” levert ook een bijdrage aan het verminderen van verspilling omdat ze veel gewassen krijgen van telers die niet meer verkocht kunnen worden maar wel prima zijn om te eten. Zo ontvangt men o.a. veel paprika’s, tomaten, sla, andijvie, aubergines, radijs, pepers, paksoi, uien, bloemkool etc. en van een grote bakkerij krijgt de stichting elke dag ongeveer 500 broden om uit te delen.

Regelmatig worden inzamelacties gehouden bij supermarkten. Aan supermarktklanten wordt gevraagd of ze een extra artikel willen kopen voor de minderbedeelden van het voedselcentrum. “We krijgen veel medewerking van supermarkten, dat is mooi om te zien. Mensen krijgen een brood en verse groenten zodat zij thuis hun maaltijden kunnen bereiden. Men kan kiezen welk type brood men wil: wit, bruin, meergranen, donkerbruin etc. Ook kan men de groenten kiezen die men het liefst eet. De ene persoon houdt van spruitjes, de ander niet. Het is goed voor de eigenwaarde van de mensen dat zij zelf kunnen kiezen.”