Mooi! Werkloze koks bereiden 200 maaltijden per dag voor minderbedeelde Rotterdammers

Een warm gebaar: nu de bedrijfskoks van energiebedrijf Eneco vanwege de coronacrisis thuiszitten, koken ze voor minderbedeelde Rotterdammers. Tweehonderd maaltijden per dag bereiden ze voor Stichting Isaak & de Schittering, die zich inzet voor armoedebestrijding.

Normaal gesproken koken de koks van cateraar Eurest voor de zevenhonderd medewerkers op het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam. Sinds 13 maart gooit het coronavirus roet in het eten. De koks zitten al zeven weken thuis.

De keuken van het bedrijfsrestaurant is ter beschikking gesteld. Van een stamppotje met voorjaarsgroenten tot Mexicaanse enchilada’s: daar bereiden de koks de maaltijden, allemaal met verse ingrediënten. De helft van het eten is vegetarisch.

Bij Isaak & de Schittering, een stichting met drie voedselwinkels in Rotterdam, zijn de maaltijden meer dan welkom. Ze worden in de winkels voor 0,25 cent verkocht aan mensen die minder te besteden hebben. De stichting is blij met het initiatief. De maaltijden vliegen als warme broodjes over de toonbank, volgens vrijwilliger Anneke Kromsigt.